March 17, 2011

Burung-Burung dan Incubator





Salam,
Rasanya dah lama tk update blog ni, ampun maaf di pinta kerana saya terlalu sibuk kerana dah lama tak dapat update, Kalau dulu saya cuma menjual puyuh daging,ayam kampung,ayam arab tetapi saya kini lebih cenderung menjual burung-burung peliharaan yang jinak dan manja. Kini tempahan incubator playwood tidak putus-putus pelanggan menempah, hampir setiap minggu kami menjual 5 - 12 unit incubator pelbagai size.

Antara burung-burung yg menjadi idaman pelanggan saya adalah terdiri dari burung-burung tempatan dan dari luar negara. antaranya adalah Button Quail, Lovebird,Budgie, Budgie English, cockateil,Congo African Grey, Monk Parakeet,Burung Tiong,Burung Murai kampung, murai batu, leafbird (burung daun), canary, serindit,puling dan bayan.ada juga jenis ini saya tak dapat penuhi permintaan pelanggan kerana tiada stock.

Kenalan dan juga pelanggan semakin ramai, Kini kami dapat rasakan kami telah pun maju setapak lagi kerana kami akan membuka sebuah kedai kecil di jasin tidak lama lagi. Insyallah sekiranya di izinkan Allah ,kami akan membuka kedai jualan incubator,burung-burung dan juga peralatan membuat incubator. Kedai yg kami dirikan agak kecil kerana modal tidak lah terlalu banyak.cuma kami akan membuka kedai itu sebagai " langkah pertama" kami untuk terus maju setapak lagi. Terima kasih untuk ayah,isteri dan rakan-rakan ternak yg tak putus-putus memberi semangat kepada kami.

Pada peminat-peminat burung ,Saya cuma menjual kepada yg betol-betol berminat sahaja tetapi saya tidak memelihara atau membuat koleksi sendiri kerana kebanyakkan burung-burung itu dikenakan lesen untuk memilikinya. Kebanyakkan burung peliharaan saya telahpun dijual kerana kawasan tempat tinggal saya tidak dibenarkan memelihara binatang..nanti jiran marah.

Pada minggu lepas seorang kenalan saya telah pun membeli sepasang "Crested Wood Patridge" ataupun burung siol dari seorang rakan., sungguh pelik saya tengok burung ni. seumur hidup saya tidak pernah jumpa spesis burung kuang ni. Spesis ini saya pernah terlihat di KL Bird Park dan mungkin di Zoo / Taman Kuang Ajil.

Gambar yang saya tunjukkan ini cuma gambar dari internet sebagai contoh sahaja...

26 comments:

  1. Ilike this birds!
    thomasbirds.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Pak Teh..saya tinggal di seksyen 5 bkt mahkota bangi..betul ke tak boleh bela binatang ?..saya baru beli mini cochin dan cadangnya nak beli button quail pula...kalau tak boleh susah la macam ni..aduhh

    ReplyDelete
  3. button quail ada stok di rumah..bela ayam kurang sesuai kot..nk bela just bela aje ..yg penting tk ganggu jiran.

    ReplyDelete
  4. betul..saya rasa buat masa ni tak ganggu mereka kot..button quail ada warna apa ? saya minat warna biru/ungu ? kalau tak keberatan boleh saya datang tengok button quail pak teh ? pak teh tinggal jalan berapa ?

    ReplyDelete
  5. pak teh boleh call saya 012-3240529..rumah saya kat seksyen 5.

    ReplyDelete
  6. saya ada di impian putra.nanti saya call awk.bt masa ni saya tengah setup cage baru..nt dh siap saya inform..

    ReplyDelete
  7. Salam,Pak Teh Love Bird berapa harga market dia skrg eh?berminat jgk nak bela,setakat hr ni br ada budgie dgn cockatiel je.

    ReplyDelete
  8. LB bnyk jenis..
    harga depend pada penjual..
    Peachface - RM80 - 100 (liar) - RM150 - RM180 (Jinak)

    Fischer RM100 - 150 liar dan ke atas

    ReplyDelete
  9. salam> saya nak bertanya tentang burung leaf bird, ada stock? dan berapa harga sepasang

    ReplyDelete
  10. Salam. Serindit ada jual? Brape harga jantan da betina

    ReplyDelete
  11. saya nak cari burung hantu...tolong call saya atau pm saya...0163195537

    ReplyDelete
  12. Salam,,,sy nk tanya tentang burung tiong emas,,,boleh dpt x n brapa harga,,,,bakal bapak mrtua tringin nk bela,,,,kalau ada huhungi sy 0134311030,,,saiful,,,t,kasih

    ReplyDelete
  13. Asalamualaikum pakteh..sy sdang mncri brung tiong emas..brp hrge spsang

    ReplyDelete
  14. Ingin membeli tiong emas..pls call or sms..0126456503

    ReplyDelete
  15. saya berminat dengan burung serindit berapa harga sepasang jantan betina .

    ReplyDelete
  16. pakteh...klu x silap crested wood partridge@siul berjambul ni listed jadual 1 akta 716...maknanya x bleh bela unless ada permit khas...dia beli mana tu...

    ReplyDelete
  17. assalammualaikum...pakteh nak bukak kedai di jasin ker,ok snggt tue...dekat lah dgn rumah sy..
    agak bila pakteh bukak kedai tue..sy dri melaka

    ReplyDelete
  18. pak teh ada jual anak burung hantu peabody jugak??

    ReplyDelete
  19. pak teh... sy ingin mbuka kdai area kelantan.. klau bleh nk bli burung nga pakteh.. klau hrga ok.. jln trus... whatsapp sy..0129667270

    ReplyDelete
  20. Salam saya tengah mencari baby or dewasa burung hantu xkisah jenis apa.. pliss call or sms 0132212704

    ReplyDelete
  21. Salam.baby burung helang ade x..??? Xkira spesis apa pom.satu lagi saya nk tnya harga
    Burung helang hindik.saya ada bela sepasang yg jinak.ingat nk nego jer nk bela yg lain pulak...whatsapp.0145317514

    ReplyDelete
  22. saya mencari anak burung hantu. kalau boleh barn owl. 017-9316601

    ReplyDelete
  23. Paktehh sy cari anak helang la. .kalau boleh la ye pak teh 0193034467

    ReplyDelete
  24. Salam saya mencari anak burung helang dan anak burung hantu..kalau tak de anak yg dewasa pun boleh..01128815268

    ReplyDelete